torsdag 28 april 2016

Hej på er, nu va det väldigt längesedan jag va här på bloggen och jag höll på länge innan jag hittade hit in ;p. Jag har blivit mormor sedan sist så det dyker kanske upp lite bilder på saker jag stickar till lillprinsen.
Nu finns möntret till Halskragen även på Engelska.
Och eftersom sommaren snart är här ( fast det kan man inte tro just nu) så tänkte jag bjuda på ett mönster till en liten söt sommarsocka.

Sommarsocka

Använd ett grundmönster som du trivs med. Sockan är stickad uppifrån i ett sockgarn som heter Austermann Step. 100g/420m. Men du kan naturligtvis sticka från tån också om du föredrar det.
Mönstret är delbart med 8 och jag lade upp 56m och den sitter ganska tajt på min fot(st 39).
Uppläggningen gjorde jag med picotuppläggning: Lägg upp 5m med enkel uppläggning, maska av 3m. *lägg upp 5m, maska av 3m*fortsätt så tills du har så många maskor du vill ha (56). Slut dom till en ring och sticka ett varv räta.

vr = vriden rät (sticka den rät i bakre maskbågen)
llr = lyft lyft rät ( lyft 2m var för sig som om du skulle sticka dom räta och sticka sedan ihop de båda i bakre maskbågen)

Varv 1 – 5: 5r, 1a, 1vr, 1a.(upprepa varvet ut)
Varv 6: 2rtills, 1omsl, 1r, 1omsl, llr, 1a, 1vr, 1a.(upprepa varvet ut)
Varv 7: 5r, 1a, 1vr, 1a.(upprepa varvet ut)
Varv 8: 2r, 1omsl, llr, 1r, 1a, 1vr, 1a.(upprepa varvet ut)

Jag gjorde 4 mönsterrapporter +5v på nästa innan hällappen.
När jag började med hällappen såg jag till att ha tre mönsterrapporter mitt uppe på foten + några maskor till så det blev lika i båda sidor, det blev då 29m uppe på foten och 27 till hällappen.



Design Karin Börjesson ©


2 kommentarer:

  1. jätte fin sommar sock . Jag har gjort den i rött till jul. Men har du mönster på Smålands landskaps vante . har gjort den för ca 12 år sedan och hittar inte mönstret

    SvaraRadera
  2. Dear Karin,

    What a nice sock! Now let the summer begin. I wanted to put the pattern on Ravelry in Dutch, are you OK with that? Ofcourse I'll also point to your blog....

    SvaraRadera